Is een training feedback geven altijd de juiste keuze?

Ik wil graag met je delen wat een klant mij onlangs vertelde tijdens een kopje koffie.

Hij wil dat zijn medewerkers leren om elkaar feedback te geven. Hij ziet regelmatig dat er kleine ergernissen onderling zijn, maar dat er niet over wordt gesproken. Mensen spreken elkaar nergens op aan, maar praten er wel over met anderen, wat de sfeer ook niet ten goede komt. Desgevraagd vertelt mijn klant dat er vaker feedbacktrainingen zijn gegeven, maar dat het nog niet echt wil lukken.

Wat maakt het dan moeilijk om feedback te geven? 

Vaak zijn mensen bang dat zij hun collega’s zullen kwetsen. Ze zijn ook bang dat de sfeer er door zal verslechteren. En dan zijn er ook nog collega’s die agressief reageren als je ze feedback geeft, dus laten zij het wel uit hun hoofd. In het geval van mijn klant verloopt het contact dan ook vaak via hem.

Begeleid eens een gesprek met het team – de volgende vragen kunnen helpen

Hoe is het om in dit team te zitten? Hoe veilig voelen mensen zich in hun team? Wat willen zij bereiken als team? Welke afspraken hebben de teamleden met elkaar gemaakt? Hoe worden afspraken nagekomen? Welke waarde heeft feedback voor hen?

Met deze klant heb ik een zeer effectieve sessie kunnen begeleiden, die tot zijn verrassing geheel anders werd ingestoken dan hij had kunnen bedenken. De stappen naar veiligheid in het team zijn gezet, van waar uit zij nu verder kunnen gaan bouwen.

Wil je eens sparren over de ontwikkelmogelijkheden voor teams of individuen?

Laten we dan een keer een kop koffie drinken.