Feedback geven en ontvangen

Feedback

Waar wordt er niet over gesproken. Al jaren is het een onderdeel van de leergangen,  trainingen en coachingsprogramma's die ik verzorg. En ik ben niet de enige die erover praat. Feedback is een belangrijk middel om te leren van en met elkaar in organisaties. Iedereen kan dat beamen, maar toch wordt het niet overal toegepast. Het vormgeven van constructieve feedback is niet moeilijk. Maar wat houdt ons dan tegen?


Wat weerhoudt ons dan? 

Ik ben bang dat de ander boos zal worden.

Ik wil niet dat anderen mij een zeur zullen vinden.

Ik wil er niet alleen voor staan.

Wie ben ik om dat te zeggen?

Het heeft toch geen zin.

Laten we het mooi houden.

etc.


Het zijn vaak onze overtuigingen die er voor zorgen dat we geen feedback geven. Dit betekent dat de situatie waar je last van hebt blijft bestaan. Het is dus belangrijk om belemmerende overtuigingen te onderzoeken. Hoe realistisch zijn ze? Als je eenmaal kunt omgaan met jouw belemmeringen, dan is de weg vrij om te leren hoe je in iedere situatie en aan wie dan ook constructieve feedback kunt geven. Dit geeft ruimte in je hoofd en goede energie. Het zal jou en jouw collega's enorm helpen om fijn samen te werken. 


Thema's om aan te werken om goed feedback te geven en te ontvangen

  • Het nut van feedback
  • Voorwaarden in het team voor het geven en ontvangen
  • Onderzoeken van belemmerende overtuigingen
  • Zorgen voor een veilige omgeving
  • Waarneming versus interpretatie
  • Vormgeven van constructieve feedback vanuit objectieve waarneming
  • Positieve feedback (het compliment) hoort er zeker bij!
  • Leer ook feedback te ontvangen


Organiseer een workshop voor jouw team of vraag meer informatie aan voor jezelf. Klik hier


Naar pagina WAT

knop adviesvaardigheden
knop gedragsanalyse
knop kees en willem
knop leiderschapsontwikkeling
knop lenig in communicatie
knop nieuwsbrief gratis
knop persoonlijk leiderschap
knop skills
knop teamontwikkeling
knop taakmanagement