Tijd kun je niet beheren, je taken wel.
Iedere dag komt er van alles op je af, wordt er veel van je verwacht en het moet ook allemaal op tijd af zijn. 's Avonds blik je terug op de dag en je bedenkt je wat je allemaal nog moet doen. Je komt tijd tekort denk je bij jezelf. Maar meer dan 24 uur in een dag ga je niet krijgen, dat moet dus anders.De methode Getting Things Done (ontwikkeld door David Allen) gaat je daarbij helpen.
Onze hersenen zijn veel beter in het verwerken van informatie dan in het opslaan ervan. GTD beschrijft hoe je al je stuff in een extern systeem kan gooien en vervolgens kan organiseren, zodat je je op de juiste momenten op de juiste dingen kan focussen.GTD leert je om taken anders te benaderen, in slechts vijf stappen:
Stap 1 - Verzamel en leg vast wat je aandacht vraagt
Stap 2 - Beslis wat elk item betekent en wat ermee gedaan moet worden
Stap 3 - Organiseer de uitkomsten
Stap 4 - Reflecteer over de daaruit voortvloeiende opties
Stap 5 - Bepaal wat je gaan doen
Je leert te werken met front-end-planning. Wat zoveel betekent als dat je eerst nadenkt over het gewenste resultaat als de taak is uitgevoerd en vervolgens bepaal je de eerste stap die je moet gaan zetten om naar dat resultaat te komen. Dat is jouw eerstvolgende concrete fysieke actie.
Dit gaat je enorm helpen, want hoe meer informatie er in je hoofd rondslingert, hoe moeilijker het is om te beslissen waar je je aandacht op moet richten. Als gevolg daarvan besteed je meer tijd aan het nadenken over je taken dan aan het uitvoeren ervan. Je gaat dus werken aan een betrouwbaar extern systeem om je hoofd leeg te houden. Hoe fijn is dat?
Thema's om aan te werken voor een goed taakmanagement met GTD
Krijg ook grip op je taken en daarmee grip op je tijd. Vraag daarom meer informatie aan voor jezelf, een ander of voor jouw team. Go for it! Klik hier
Copyright © PEER training & coaching